HTML

MamSza

Ami mamsza, az érdekes és értelmes, ha valami pedig már nagyon mamszás, az a lehető legjobb dolog, ami történhet velünk az evolúció óta! Amennyiben a fejedbe vetted, hogy írsz nekünk, akkor: mammerszasa@gmail.com Mammer & Szása

Mamsza a Facebookon

Címkék

15 (1) 2013 (3) 50 (1) akarat (1) alkohol (1) anglia (1) angol (1) angolkák (1) autópálya (1) baleset (1) banda (1) belügy (1) belügyminisztérium (1) betyár (1) betyárok (1) betyárvilág (1) birodalom (1) bizánc (1) bizánci birodalom (1) blog (1) blogolunk (1) boldogság (1) britannia (1) bűn (1) byealex (1) Címkék (1) dalszöveg (1) dicsőség (1) doser (1) drog (1) egyedi (1) egyház (1) élet (1) érdekes (1) erő (1) eutanázia (1) eutanázia magyarországon (1) facebook (1) falfestmény (1) fegyver (1) fehér (1) férfi (1) férfiak (1) fiatal (2) fidesz (1) fiktív (1) foci (1) football (1) forradalom (1) frank (2) furcsa (1) gitár (1) gitározás (1) google (1) google map (1) graffiti (1) háború (1) halál (1) halál után (1) halottként a facebookon (1) hang (1) hanghullám (1) hangképzés (1) hangszer (1) hangszín (1) hatalom (1) hazudik (1) hazugság (1) hipster (1) hipster style (1) hipszter (1) (1) hóhelyzet (1) i-doser (1) idős (1) inerjú (1) irónia (1) jobbik (1) kamion (1) karambol (1) képzelt (1) keresztény (1) kifogás (1) kifogások (1) kitartás (1) költő (1) kormány (1) középkor (1) lant (1) lantot (1) laterán (2) le (1) lélek (2) lmp (1) maffia (2) magyar (4) Magyarország (2) magyar márkák (1) magyar szokások (1) magyar történelmi családok egyesülete (1) mai (1) mamsza (5) március (1) március 15 (1) mentők (1) miért (1) miről (1) mocsok (1) modern költők (1) motiváció (1) motiváltság (1) mszp (1) munkanélküliség (1) nemesség (1) nép (1) nézőpont (1) (1) nobilitas (1) nők (1) Ő (1) olasz (1) olaszország (1) orbán viktor (1) öröm (1) pályakezdő (1) pápa (2) pápák (1) pápaság (1) pintér sándor (1) politika (2) pop (1) program (1) rendőr (1) rendőrség (1) rezgés (1) riport (1) róma (2) római (2) római birodalom (1) semmire (1) sötét (1) street (1) street art (1) street view (1) szabadság (1) szabadságharc (1) szar (1) szemlélet (1) szokás (1) találmány (1) tedd (1) tény (2) teszt (1) tetoválás (1) tigris (1) tömegbaleset (1) történet (1) tudat (1) tűzoltók (1) ünnep (1) ünnepel (1) után (1) vallás (2) vatikán (2) vén (1) vérfertőzés (1) vers (1) viselkedés (1) zene (2) zenekar (1) zenész (1) Címkefelhő

A mai költők, avagy dalszöveg írók, akiké minden elismerésünk

2013.03.04. 13:45 Vadkeleti Bölcs

A mai modern kortárs költészetet ne a könyvesboltok polcain keressük. Ne is a könyvtárból kölcsönözzünk könyveket. Az új évezred magyar költőit a legkönnyebben a youtubeon találhatjuk meg. Ma már nem költőknek hívjuk őket, hanem dalszöveg íróknak. No, de ne a fröccsöntött médiasztárokra gondoljunk, akiket csak azért kreáltak, hogy eladásokat, ezáltal pedig pénzt teremtsenek. Őket, a legkevésbé sem hoznánk össze az érték fogalmával. Már azért sincs joguk a megjelenésre ebben a cikkben, mert 99%-uk nem is maga írja a saját szövegeit, hanem a management által felbérelt senkik gyártják a semmitmondó tömegmocskukat. Csak azért említettük meg ezen popzenei előadókat, hogy gyorsan tisztázni lehessen az elején: ők nem alkotnak semmi értelmeset. Most azokkal fogunk foglalkozni, akik igenis letettek már az asztalra sok mindent, azon belül is azokkal, akik a dalszövegeikben ápolják és gondozzák a modern magyar nyelvművészetet. Mert a költészet, az bizony nyelvi művészet.

Anonim MC is megmondta: „Én csak azért rappelek, mert a költészet már meghalt”. Ennek ellenére nehogy azt gondoljuk, hogy csak a rap előadók szövegei bírnak költészeti szintre felnőni. Nyilván náluk a szövegen van a hangsúly, a műfaji sajátosságok miatt, így erre terelődik a legtöbb figyelem. Ennek ellenére a mai kor költőit megtalálhatjuk, szinte az összes zenei műfajban.

A verseskötetek kora már rég lejárt. Ma, amikor már van tv, rádió, számítógép, internet, mp3, a többség nem fog verseket olvasgatni. Inkább a nyelvi fordulatokat, zenei aláfestéssel élvezik, ergo zenét hallgatnak. Nincs ezzel semmi gond, személy szerint én sem olvasok soha verseket. Kőkori daraboknak tekintem őket, amik önmagukban már-már unalmasak, a mai felgyorsult globális világunkban. Sokkal élvezetesebb, ha a zenét versekkel színesítik, esetleg pont fordítva. Egy szép vers – dalszöveg – megfelelő zenével alatta viszont csodás kikapcsolódás tud lenni. Ezek után minek is olvassak verset? Természetes fejlődés ez, a szavak művészetét megspékelték a zenével. Ennek ellenére Arany János és a többiek sem veszítenek semmit a jelentőségükből. Annak idején ők megtették azt, ami az akkori kor szerint a legjobb volt. mondhatni, a maguk idejében ők járatták a csúcsra a magyar nyelvet.

Petőfi Sándor – A Tisza (részlet)

Késő éjjel értem a tanyára 
Fris gyümölcsből készült vacsorára. 
Társaimmal hosszan beszélgettünk. 
Lobogott a rőzseláng mellettünk. 

Többek között szóltam én hozzájok: 
–Szegény Tisza, miért is bántjátok? 
Annyi rosszat kiabáltok róla, 
S ő a föld legjámborabb folyója.. 

Pár nap mulva fél szendergésemből 
Félrevert harang zugása vert föl. 
Jön az árvíz! jön az árvíz! hangzék, 
S tengert láttam, ahogy kitekinték. 

Mint az őrült, ki letépte láncát, 
Vágtatott a Tisza a rónán át, 
Zúgva, bőgve törte át a gátot, 
El akarta nyelni a világot!

AKKEZDET PHIAI - Hisz Sztori (Kis Kece) - (részlet)

A Földről hallgattam meg az első csontroppanást
Miután végignéztem az Ősrobbanást
Az első házaknál én voltam a sár
Voltam leprás, király, és másra éhező Kráj


Tapasztaltam mi Aphrodité valódi bája
Norbinak vagyok a ledobott kalóriája
Nem a Való villából jöttem a való világra
Voltam, és még leszek önmagam – paródiája


Vegetáriánusnak egy szendvics, ami sonkás
Voltam napnál fűtő és Medúzánál fodrász 
Áldás és oltás, márkás sportáska, 
minek a mélyére senki más, csak a lány ás


Sztálin parancsára százszor ordítottam: kaput!
Trójában a falónak valóban én nyitottam kaput
Játszottam Casanova-t megbabonázó szüzet
És '68-ban én csináltam először meg a tüzet
Én találtam ki, hogy a katonák az üzlet
És én voltam az oka, hogy Dániában bűz lett


Leonardo kezében én voltam a tartás
Tatárokkal együtt toltuk a tartármártást
Azt a havat olvasztom, amit délre majd a Tisza visz
Ahol a vámpírok ellen készítettem crucifix


Amíg Hitlerék azt mondták rám, hogy gond van
Utolsó percét végignéző tarkó voltam
Voltam senki, de a fiam úgy hívták, hogy Pelé
Elvis haján bazdmeg én voltam a zselé


Voltam hegy, és szakadék, vizet hozó folyó,
Aranytojó, Kennedy fejében a golyó
Előfordult, hogy a kedvem szolgák lesték
A berlini falon voltam króm bomba festék


Voltam pisztoly, penge, páncél és penna
A kanyar én voltam, ahol behalt a Senna
Hitehagyott pap, a Pietára ráborultan
Többször voltam fegyverben a száz éves háborúban 
Mindkét oldalon gyalogos és tiszt is
Az egyik bankban engem rabolt ki a Viszkis
  

 

Steve - Rólunk szól (részlet)

Steve, aki a gengszterkedős utánérzést keveri a komoly mondanivalóval, nem is akármilyen szinten.

Elpárolog a haragom mint a gőz a kádból,
metafora köddé válok mint a kámfor
Az vagyok ami Te vagy, mindenki látomása,
én is mint Te, csak vágyok a változásra
Akarva vagy akaratlanul a karma,
az életünk minden percét kezében tartja

levegő, orvos, élet, világ
iskola, évek, tanul, hibák
viták, ízek, szagok, gyomor
szeret, csókol, elmegy, pakol
pénz, érdek, család, munka
robot, vallás, zene, utca
nevet, anya, harag, ördög
nevek, drogok, rabol, börtön

Tankcsapda – Föld és Ég (részlet)

Lukács László szövegeiről már sokan írtak előttem. Nem is dicsérgetném, megtették azt más sokan mások. Személy szerint én Magyarország egyik legjobb „költőjének” tartom.

Tekerek aztán szívok és fújom a füstjét,
Fotelben lábam egy puffon, a TV-met nézem.
Csodálkozom, hogy miért történik meg ismét,
Ami már megtörtént velem, nem is olyan régen...

Egyedül vagyok, a magány a vendég nálam.
Hajnal van, hallom, horkol a város.
Hiába hívom, nem jön a szememre álom,
Persze, minek is jönne, én nem vagyok álmos...

Semmi nincs, amit még nem mondtam el,
A kérdésedre, csak a csend felel.

Se a Föld, se az Ég, se a zöld, se a kék,
Se a Nap, se a Hold, nélküled nem olyan amilyen volt.
Se a Tűz, se a víz, se a szag, se az íz,
Se a jó, se a rossz, nyugalmat 
Nincs már ami hoz, nincs már ami hoz.

Érdemes megemlíteni a költészet és a zene olyan fúzióját, amikor a szöveget nem a zenész írja, hanem egy híres magyar költőtől veszi „kölcsön”. Ilyen például a Hétköznapi Csalódások „Én József Attila itt vagyok!” című albuma, ahol az összes szöveg értelemszerűen a költő tollából ered. Egyébként ez az a zenekar, aki a kannásbor punkot, mesterien űzi olyan komoly dalszövegekkel, amikhez bizony kell egy bizonyos történelmi és általános műveltség.

Itt pedig az elektronikus zene találkozik József Attilával. Divatosan szólva disco meets J.A. 

Sokan vannak, akiket mi sem utálunk, akiknek a virtuális tehetségkutatónkon 10-ből 10 pontot adnánk. Modern költőzsenik vagy zenekarok, akik nem a könyvespolcokra alkotnak, a teljesség igénye nélkül. Lássuk hát, még kik azok, akik ápolják a nyelvünket, nem is akárhogyan: Riddler, Anonim MC, DSP, Punnany Massif, Hobo, P.Mobil, Alvin és a Mókusok, Irigy Hónaljmirigy, satöbbi. A lista pedig nagyon hosszú, bizonyára mindenki tudna hozzátenni még sok-sok nevet a személyes kedvencei közül...

Szása

Szólj hozzá!

Címkék: vers dalszöveg költő modern költők

A bejegyzés trackback címe:

https://mamsza.blog.hu/api/trackback/id/tr845116114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása